Heijmans' succesverhaal: Tijdsbesparing en efficiëntie met Soorce
Na een succesvolle samenwerking van bijna 2 jaar delen we graag de ervaringen van Heijmans. Laura van der Linden, senior Corporate Recruiter bij Heijmans, deelt haar inzichten uit onze samenwerking.
Over Heijmans
Heijmans richt zich op het creëren van een gezonde leefomgeving door het realiseren van projecten voor woonconsumenten, bedrijven en overheden. Hun missie is om schone lucht, fijne woonwijken, mooie natuur, goede werkplekken en veilig vervoer van A naar B te realiseren, zodat iedereen aan het einde van de dag weer gezond thuiskomt.
De uitdagingen van Heijmans
Laura: "Onze sourcingstrategie was nogal beperkt. We hebben diverse mogelijkheden onderzocht en geprobeerd, maar onze ervaring was niet altijd even positief. Sommige kanalen die we hebben ingezet waren relatief duur ten opzichte van de resultaten die we behaalden. Het grootste probleem was echter de tijd. Onze recruiters hebben vaak te weinig tijd om zich volledig op sourcing te richten, omdat ze veel vacatures onder hun hoede hebben. Je kunt je voorstellen dat er dan weinig tijd overblijft om actief op zoek te gaan naar kandidaten. Het handmatig versturen van in-mails is dan enorm tijdrovend en inefficiënt."
"Onze recruiters hebben veel vacatures onder hun hoede, waardoor er weinig tijd overblijft voor sourcing. Dankzij Soorce kunnen we ons richten op de echt belangrijke taken."
Waarom Soorce?
Laura: "Het persoonlijke contact met Maudi en Jesse trok ons over de streep. Hun aanpak sprak ons meteen aan en paste goed bij hoe wij werken. Soorce was het eerste bureau dat deze optie bij ons pitchte, en door de goede contacten ben ik eigenlijk niet verder gaan zoeken naar alternatieven. Na een succesvolle pilot waarin we een uitvoerder aannamen, besloten we meer gebruik te maken van Soorce.”
“De flexibiliteit en het uitgebreide netwerk dat Soorce biedt, zijn grote voordelen."
Implementatie en voordelen
Laura: "De implementatie van Soorce verliep soepel. Hoewel mijn collega’s het eerst nog wat spannend vonden om hun LinkedIn-profielen te koppelen, bleek iedereen al snel enthousiast. Het uitbreiden van ons netwerk en de mogelijkheid om snel in gesprek te gaan met kandidaten zijn grote pluspunten.
Een bijkomend voordeel is dat we nu controle hebben over de kandidaten die benaderd worden. Als we 250 kandidaten aanschrijven en de helft accepteert het connectieverzoek, hebben we direct een waardevolle uitbreiding van ons netwerk. Dit blijvende netwerk is een van de belangrijkste voordelen van de campagnes."
Resultaten
Laura: "De resultaten wisselen per campagne, afhankelijk van de vacatures. Toch hebben we dankzij Soorce veel waardevolle gesprekken gevoerd en kandidaten aangenomen. Een grappig verhaal is dat we via Soorce een Tendermanager hebben gevonden, die later gebruikmaakte van Soorce voor zijn eigen vacatures.
Een ander voorbeeld is dat we tijdens een pilot drie uitvoerders in procedure hadden, waarvan er twee een aanbod kregen en eentje heeft geaccepteerd. Voor een functie als uitvoerder, wat geen makkelijk profiel is, was dit een goede uitkomst."
Kandidatenlijsten en berichtencampagnes
Laura: "De kandidatenlijsten van Soorce bieden ons een helder overzicht van potentiële kandidaten. We kunnen steekproefsgewijs screenen en zien of de lijst klopt met ons zoekprofiel. Dit bespaart ons enorm veel tijd en zorgt ervoor dat we snel kunnen schakelen. Mocht de lijst nog niet helemaal naar wens zijn, dan kunnen we deze laten aanpassen zodat deze beter aansluit op onze behoeften."
Daarnaast is het fijn dat Soorce ook een voorstel doet voor de berichten die verstuurd worden naar de potentiële kandidaten. Soms passen we de teksten nog wat aan naar onze eigen stijl. De controle die je hebt om teksten naar eigen wens aan te passen is dan ook een groot voordeel.”
“De communicatie met het Soorce-team verloopt soepel en snel. De bereidheid om te helpen is enorm, wat wij als zeer positief ervaren!"
Benadering van kandidaten
Laura: "De snelheid waarmee Soorce de berichten naar potentiële kandidaten verstuurt is een groot voordeel. Er gaat een constante stroom van berichten uit tijdens werktijden, en altijd uit naam van Heijmans. Deze laagdrempelige manier om een connectie te maken, zorgt ervoor dat we meer reacties krijgen. Ook door het versturen van herinneringen reageren kandidaten alsnog, wat vaak leuke reacties oplevert."
Verbeterpunten
Laura: "Een mogelijke verbetering zou zijn om geautomatiseerde berichten te ontvangen wanneer een campagne is afgerond, inclusief een overzicht van de resultaten. Verder zijn we zeer tevreden over de samenwerking.”
"Ik zou Soorce zeker aanbevelen aan andere bedrijven, en dat heb ik ook al gedaan! De uitbreiding van ons netwerk en de tijdsbesparing die Soorce biedt, zijn enorme voordelen.”
We hebben Heijmans geholpen hun sourcingproces te optimaliseren. Ben je benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Plan dan nu een demo in met Jesse!