6 slimme tips voor een optimaal LinkedIn-profiel
“Ja ik moet eigenlijk echt eens naar kijken naar mijn LinkedIn-profiel, maar ik heb er gewoon geen tijd voor.”
Het meest gehoorde excuus voor een slecht LinkedIn-profiel. Maar of je nou een recruiter, account manager, boekhouder of directeur bent; als je wilt dat mensen jou of je bedrijf serieus nemen, moet je LinkedIn-profiel in orde zijn.
Want als jij iemand benadert via LinkedIn (om wat voor reden dan ook) is de kans groot dat deze persoon eerst even naar jouw profiel gaat kijken. Ziet je profiel er niet aantrekkelijk genoeg uit, dan gaat deze persoon weer vrolijk verder. Weg nieuwe klant of kandidaat.
En om precies dat te voorkomen zijn hier 6 slimme tips, zodat jij je LinkedIn-profiel eens grondig kan gaan aanpakken:
1. Je LinkedIn-profiel begint met een professionele foto
Besef wat voor platform LinkedIn is. Het is geen Facebook, en geen Twitter. Dus wat betekent dat voor jouw LinkedIn-profielfoto? Inderdaad, kies voor een zakelijke foto die professionaliteit uitstraalt. Dus geen foto waarop je 12 bent, geen foto met vrienden, geen foto met bier in je hand. Het liefst dus een foto van jou zoals je nu bent, met een lach op je gezicht. Want werken is leuk, toch?
Voor wat goeie tips voor je profielfoto: check deze site https://octas.nl/media/tips-profielfoto-linkedin/
2. Kopregel: kort en krachtig
De kopregel van je LinkedIn-profiel is maximaal 120 tekens lang, maar in een preview van je profiel worden alleen de eerste 80 tekens weergegeven; probeer het dus kort en krachtig te houden. Heeft jouw organisatie een goede pakkende slogan die duidelijk vertelt wat je doet? Overweeg dan om die slogan in je kopregel te zetten. Wil je dat jouw LinkedIn-profiel goed gevonden kan worden door recruiters? Zet dan alle benamingen van jouw functie in je kopregel. Zo vergroot je de kans dat recruiters je vinden. Check deze website voor duidelijke voorbeelden van een goede kopregel.
3. Geef een samenvatting. Of juist niet.
LinkedIn geeft je de optie om een samenvatting te geven over jezelf, je ervaring en je huidige functie. Dit is de kans om alles van je pagina in een paar pakkende woorden samen te vatten. Ben jij een schrijftalent dat in een paar foutloze zinnetjes je hele levensverhaal kan opschrijven ‘en ook nog eens een pakkende boodschap daarin kan verwerken? Top, plaats dan vooral een samenvatting op je Linkedin-profiel.
Maar ben je niet zo een schrijftalent en vertel je ook niet zo graag over jezelf? Doe het dan vooral lekker niet! In zo een samenvatting kan je namelijk je eerste indruk flink verpesten. Spelfouten, een tone-of-voice die niet bij LinkedIn past, n’et de verkeerde woordkeuze; allemaal punten waar de bezoeker van je profiel op kan afhaken. Dus gooi niet je eigen glazen in, geef geen samenvatting en laat de bezoeker van je profiel op een andere manier ontdekken wie je bent.
4. Beschrijf vooral relevante ervaring op je LinkedIn-profiel
Het beschrijven van je ervaring is eigenlijk een een kwestie van balans tussen niet te veel, en niet te weinig. De bezoeker van je profiel heeft geen zin om een hele lap tekst te ontleden, dus hou het kort en simpel. Of misschien nog beter: vertel over je ervaring in bulletpoints. Leest wel zo lekker.
Daarnaast hoef je niet al je ervaringen neer te zetten en te beschrijven. Maak een onderscheid in wat relevant is en wat niet. Ben jij nu accountmanager van een IT-bedrijf? Laat weg dat je in 2003 pizzabezorger was. Maar ben jij nu eigenaar van een pizza franchise? Vertel dan juist dat je in 2003 pizzabezorger was.
5. Kies vaardigheden die kloppen en wat toevoegen
Bij het invullen van je vaardigheden op je LinkedIn-profiel kun je van alles kiezen, alleen is de kunst om er juist zo weinig mogelijk te kiezen. Selecteer de vaardigheden die echt wat toevoegen aan jouw LinkedIn-tentoonstelling. Hier geldt ook dat de vaardigheden die je kiest, jouw professionaliteit ondersteunen. En oh ja, vertel wel alleen vaardigheden die waar zijn, wanneer er iets niet klopt prikken we er zo doorheen.
6. Onderschrijvingen en aanbevelingen: hartstikke leuk, maar niet alleen van je familie
Onderschrijvingen van je vaardigheden en aanbevelingen staan natuurlijk ontzettend goed. Als de bezoeker van jouw LinkedIn-profiel ziet dat andere mensen je blijkbaar een toffe peer vinden, dan zal dat een positieve indruk geven aan de bezoeker. Maar zorg er wel voor dat niet alleen familie of collega’s je aanbevelen en onderschrijven.